Sprzedaż w internecie nieustannie zyskuje na popularności. Nowi przedsiębiorcy decydują się na otwarcie własnego e-sklepu, a właściciele sklepów stacjonarnych przenoszą się do sieci. Nic dziwnego, prowadzenie sklepu internetowego nie wymaga od właścicieli aż tak dużych nakładów finansowych, jak w przypadku prowadzenia sklepu stacjonarnego. Z drugiej strony, klienci coraz częściej decydują się na zakupy online, bo jest to po prostu wygodniejsze. Jeżeli chciałbyś otworzyć swój własny sklep internetowy, musisz wiedzieć, od czego zacząć i na co zwracać uwagę. Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu.
Jaki masz pomysł na swój sklep internetowy?
Przed rozpoczęciem prac nad tworzeniem e-sklepu, powinieneś odpowiedź sobie na kilka niezwykle istotnych pytań. Musisz sprecyzować, co i dla kogo chcesz sprzedawać, z jakich kanałów sprzedażowych korzystać i co będzie wyróżniało Twój e-sklep na rynku. A to dopiero początek. Unikniesz popełnienia wielu błędów na etapie tworzenia swojego sklepu internetowego, znając odpowiedzi na poniższe pytania.
- Co i gdzie chcesz sprzedawać?
Rynek oferuje wiele platform służących do sprzedaży w Internecie. Platforma e-commerce to oprogramowanie, które umożliwia:
- zarządzanie produktami i sprzedażą,
- integrację z zewnętrznymi narzędziami,
- kontakt z klientem.
Platformy e-commerce różnią się funkcjonalnością, więc ważne jest, abyś zapoznał się z dostępnymi na rynku ofertami. Wybierz platformę, która najlepiej odpowiada wymaganiom Twojego e-sklepu. Dla przykładu, sklep PrestaShop oferuje pełen pakiet korzyści, dzięki którym prowadzenie sklepu internetowego jest dużo łatwiejsze.
To jednak nie wszystko. Musisz także określić, z jakich kanałów sprzedażowych chcesz korzystać. Korzystanie z wielu możliwości pozwala na zwiększenie zasięgu. Zaliczają się do nich różnego rodzaju platformy marketplace, takie jak Allegro lub Amazon, czy też social commerce, czyli prowadzenie sprzedaży poprzez media społecznościowe.
- Kim jest Twój docelowy klient?
Wiesz już jakie mechanizmy powinny stać za Twoim e-sklepem oraz gdzie chciałbyś prowadzić sprzedaż. Następnym krokiem jest określenie docelowej grupy klientów. Mając świadomość, kto będzie potencjalnie zainteresowany Twoimi produktami, będziesz wiedzieć, jak dostosować projekt strony i zaoszczędzisz podczas prowadzenia kampanii marketingowej. Co brać pod uwagę podczas określania grupy docelowej?
- wiek,
- płeć,
- zainteresowania,
- miejsce zamieszkania,
- wykształcenie,
- wynagrodzenie;
Pamiętaj, że jeśli coś jest do wszystkiego, to zwykle jest do niczego. Określenie zawczasu grupy docelowej, pozwoli Ci stworzyć odpowiednią strategię marketingową dla swojego sklepu internetowego.
- Co wyróżnia Twój e-sklep na tle innych?
Przeglądając konkurencyjne e-sklepy, z pewnością spotkałeś się z różnego rodzaju promocjami. W tak prężnie rozwijającej się branży, jaką jest e-commerce, niezwykle istotne jest, aby dawać klientowi więcej, niż konkurencyjne sklepy. Zwiększa to Twoje szanse na pozyskanie stałego klienta. Sam produkt musi oczywiście się bronić i być wysokiej jakości. Odpowiednio dobrane promocje są jednak wisienką na torcie, która może ostatecznie skłonić odbiorcę do zrobienia zakupów w Twoim sklepie. Co możesz zaoferować swoim klientom? Oto dostępne opcje:
- darmowa dostawa powyżej określonej kwoty,
- natychmiastowa wysyłka,
- unikatowy rabat na pierwsze zakupy w sklepie,
- możliwość płacenia w ratach,
- programy lojalnościowe,
- bezpłatny zwrot zamówienia.
Na co zwracać uwagę podczas tworzenia sklepu internetowego?
Jeżeli wiesz już co i dla kogo chcesz sprzedawać, możesz przejść do kolejnego etapu tworzenia e-sklepu. To jest moment, w którym musisz zająć się samą witryną. Do działań, których musisz się podjąć, w celu zbudowania w pełni funkcjonującego sklepu internetowego, należy:
- wybór szaty graficznej e-sklepu
Wybierz odpowiednią paletę kolorystyczną i szablon swojego sklepu internetowego. Pamiętaj, że co za dużo to niezdrowo, dlatego warto wybrać minimalizm. Daj odbiorcy tylko to, czego oczekuje od e-sklepu – wtedy z łatwością zapozna się z ofertą i sfinalizuje zakupy.
- spełnienie warunków umożliwiających legalne prowadzenie e-sklepu
Poza założeniem działalności gospodarczej, pamiętaj też, że na Twojej stronie powinien pojawić się regulamin i polityka prywatności. Jest to wymóg prawny do prowadzenia sklepu internetowego.
- stworzenie opisów i treści na stronę
Opisy Twoich produktów powinny być jak najbardziej szczegółowe i zachęcające. Treści edukacyjne na blogu powinny być zrozumiałe i zgodne z zasadami SEO – dzięki temu trafią do klientów.
- dobór odpowiednich grafik i zdjęć reprezentujących firmę i jej produkty
Zadbaj o to, aby zdjęcia reprezentujące Twoje produkty były wysokiej jakości i eksponowały detale. Dzięki temu klient będzie mógł dokładnie zapoznać się z wyglądem produktu, który go interesuje. Przykuwający uwagę baner na stronę internetową będzie także świetnym dodatkiem.
- opracowanie strategii marketingowej
Zastanów się, na jakich kanałach i w jakiej formie chciałbyś się reklamować. Do kogo powinny być skierowana Twoja kampania reklamowa? Na tym etapie warto podjąć się współpracy z agencją marketingową.
Kto tworzy sklepy internetowe?
Znaczna część przedsiębiorców rozpoczynających swoją przygodę z prowadzeniem e-sklepu, decyduje się na budowę swojego sklepu internetowego samodzielnie. Niestety, takie podejście do sprawy często kończy się fiaskiem. Wynika to z braku podstawowej wiedzy na temat tworzenia sklepów internetowych i samej branży e-commerce. Najlepszym wyjściem jest podjęcie się współpracy z odpowiednią agencją marketingowa, która zaoferuje Ci pełny pakiet usług, od stworzenia e-sklepu do wypozycjonowania go wysoko w wyszukiwarkach internetowych. Agencja marketingowa WeNet zaoferuje Ci:
- bezpłatną wycenę,
- budowę i instalację e-sklepu,
- konfigurację e-sklepu i integrację (m.in. z systemem płatności),
- analizę danych,
- przeprowadzenie testów sklepu internetowego.
Wejdź już teraz na WeNet.pl, zapoznaj się z dostępną ofertą i zamów bezpłatną wycenę. Specjaliści zbudują Twój sklep internetowy, a Ty będziesz mógł cieszyć się prowadzeniem dobrze prosperującego biznesu.