Własny sklep internetowy – jak zacząć?

Sprzedaż w internecie nieustannie zyskuje na popularności. Nowi przedsiębiorcy decydują się na otwarcie własnego e-sklepu, a właściciele sklepów stacjonarnych przenoszą się do sieci. Nic dziwnego, prowadzenie sklepu internetowego nie wymaga od właścicieli aż tak dużych nakładów finansowych, jak w przypadku prowadzenia sklepu stacjonarnego. Z drugiej strony, klienci coraz częściej decydują się na zakupy online, bo jest to po prostu wygodniejsze. Jeżeli chciałbyś otworzyć swój własny sklep internetowy, musisz wiedzieć, od czego zacząć i na co zwracać uwagę. Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu.

Jaki masz pomysł na swój sklep internetowy?

Przed rozpoczęciem prac nad tworzeniem e-sklepu, powinieneś odpowiedź sobie na kilka niezwykle istotnych pytań. Musisz sprecyzować, co i dla kogo chcesz sprzedawać, z jakich kanałów sprzedażowych korzystać i co będzie wyróżniało Twój e-sklep na rynku. A to dopiero początek. Unikniesz popełnienia wielu błędów na etapie tworzenia swojego sklepu internetowego, znając odpowiedzi na poniższe pytania.

  • Co i gdzie chcesz sprzedawać?

Rynek oferuje wiele platform służących do sprzedaży w Internecie. Platforma e-commerce to oprogramowanie, które umożliwia:

  • zarządzanie produktami i sprzedażą,
  • integrację z zewnętrznymi narzędziami,
  • kontakt z klientem.

Platformy e-commerce różnią się funkcjonalnością, więc ważne jest, abyś zapoznał się z dostępnymi na rynku ofertami. Wybierz platformę, która najlepiej odpowiada wymaganiom Twojego e-sklepu. Dla przykładu, sklep PrestaShop oferuje pełen pakiet korzyści, dzięki którym prowadzenie sklepu internetowego jest dużo łatwiejsze.

To jednak nie wszystko. Musisz także określić, z jakich kanałów sprzedażowych chcesz korzystać. Korzystanie z wielu możliwości pozwala na zwiększenie zasięgu. Zaliczają się do nich różnego rodzaju platformy marketplace, takie jak Allegro lub Amazon, czy też social commerce, czyli prowadzenie sprzedaży poprzez media społecznościowe.

  • Kim jest Twój docelowy klient?

Wiesz już jakie mechanizmy powinny stać za Twoim e-sklepem oraz gdzie chciałbyś prowadzić sprzedaż. Następnym krokiem jest określenie docelowej grupy klientów. Mając świadomość, kto będzie potencjalnie zainteresowany Twoimi produktami, będziesz wiedzieć, jak dostosować projekt strony i zaoszczędzisz podczas prowadzenia kampanii marketingowej. Co brać pod uwagę podczas określania grupy docelowej?

  • wiek,
  • płeć,
  • zainteresowania,
  • miejsce zamieszkania,
  • wykształcenie,
  • wynagrodzenie;

Pamiętaj, że jeśli coś jest do wszystkiego, to zwykle jest do niczego. Określenie zawczasu grupy docelowej, pozwoli Ci stworzyć odpowiednią strategię marketingową dla swojego sklepu internetowego.

  • Co wyróżnia Twój e-sklep na tle innych?

Przeglądając konkurencyjne e-sklepy, z pewnością spotkałeś się z różnego rodzaju promocjami. W tak prężnie rozwijającej się branży, jaką jest e-commerce, niezwykle istotne jest, aby dawać klientowi więcej, niż konkurencyjne sklepy. Zwiększa to Twoje szanse na pozyskanie stałego klienta. Sam produkt musi oczywiście się bronić i być wysokiej jakości. Odpowiednio dobrane promocje są jednak wisienką na torcie, która może ostatecznie skłonić odbiorcę do zrobienia zakupów w Twoim sklepie. Co możesz zaoferować swoim klientom? Oto dostępne opcje:

  • darmowa dostawa powyżej określonej kwoty,
  • natychmiastowa wysyłka,
  • unikatowy rabat na pierwsze zakupy w sklepie,
  • możliwość płacenia w ratach,
  • programy lojalnościowe,
  • bezpłatny zwrot zamówienia.

Jak rozpocząć pracę nad własnym sklepem internetowym?

Na co zwracać uwagę podczas tworzenia sklepu internetowego?

Jeżeli wiesz już co i dla kogo chcesz sprzedawać, możesz przejść do kolejnego etapu tworzenia e-sklepu. To jest moment, w którym musisz zająć się samą witryną. Do działań, których musisz się podjąć, w celu zbudowania w pełni funkcjonującego sklepu internetowego, należy:

  • wybór szaty graficznej e-sklepu

Wybierz odpowiednią paletę kolorystyczną i szablon swojego sklepu internetowego. Pamiętaj, że co za dużo to niezdrowo, dlatego warto wybrać minimalizm. Daj odbiorcy tylko to, czego oczekuje od e-sklepu – wtedy z łatwością zapozna się z ofertą i sfinalizuje zakupy.

  • spełnienie warunków umożliwiających legalne prowadzenie e-sklepu

Poza założeniem działalności gospodarczej, pamiętaj też, że na Twojej stronie powinien pojawić się regulamin i polityka prywatności. Jest to wymóg prawny do prowadzenia sklepu internetowego.

  • stworzenie opisów i treści na stronę

Opisy Twoich produktów powinny być jak najbardziej szczegółowe i zachęcające. Treści edukacyjne na blogu powinny być zrozumiałe i zgodne z zasadami SEO – dzięki temu trafią do klientów.

  • dobór odpowiednich grafik i zdjęć reprezentujących firmę i jej produkty

Zadbaj o to, aby zdjęcia reprezentujące Twoje produkty były wysokiej jakości i eksponowały detale. Dzięki temu klient będzie mógł dokładnie zapoznać się z wyglądem produktu, który go interesuje. Przykuwający uwagę baner na stronę internetową będzie także świetnym dodatkiem.

  • opracowanie strategii marketingowej

Zastanów się, na jakich kanałach i w jakiej formie chciałbyś się reklamować. Do kogo powinny być skierowana Twoja kampania reklamowa? Na tym etapie warto podjąć się współpracy z agencją marketingową.

Kto tworzy sklepy internetowe?

Znaczna część przedsiębiorców rozpoczynających swoją przygodę z prowadzeniem e-sklepu, decyduje się na budowę swojego sklepu internetowego samodzielnie. Niestety, takie podejście do sprawy często kończy się fiaskiem. Wynika to z braku podstawowej wiedzy na temat tworzenia sklepów internetowych i samej branży e-commerce. Najlepszym wyjściem jest podjęcie się współpracy z odpowiednią agencją marketingowa, która zaoferuje Ci pełny pakiet usług, od stworzenia e-sklepu do wypozycjonowania go wysoko w wyszukiwarkach internetowych. Agencja marketingowa WeNet zaoferuje Ci:

  • bezpłatną wycenę,
  • budowę i instalację e-sklepu,
  • konfigurację e-sklepu i integrację (m.in. z systemem płatności),
  • analizę danych,
  • przeprowadzenie testów sklepu internetowego.

Wejdź już teraz na WeNet.pl, zapoznaj się z dostępną ofertą i zamów bezpłatną wycenę. Specjaliści zbudują Twój sklep internetowy, a Ty będziesz mógł cieszyć się prowadzeniem dobrze prosperującego biznesu.