Kładka i przystanek PKP połączy Południe z Godowem i ułatwi przesiadki

2 min czytania
Kładka i przystanek PKP połączy Południe z Godowem i ułatwi przesiadki

W Radomiu budowa nabiera tempa: 108-metrowa przeprawa dla pieszych i rowerzystów wyrasta nad torami, a tuż obok rosną perony nowego przystanku PKP Radom Południowy. Mieszkańcy Południa i Godowa już wyobrażają sobie krótsze dojścia do autobusów i pociągów.

  • Przeprawa między Południem a Godowem
  • PKP Radom Południowy i nowe perony
  • Jak zmieni się komunikacja w Radomiu

Przeprawa między Południem a Godowem

Kładka ma połączyć teren wokół bloków Spółdzielni Mieszkaniowej Inżynieria na osiedlu Południe z końcówką ulicy Krynickiej na Godowie. Projekt przewiduje pochylnie po obu stronach, które ułatwią przejazd rowerzystom oraz osobom na wózkach i rodzicom z wózkami dziecięcymi. Oprócz pochylni zaplanowano też tradycyjne schody, a do peronów będą prowadzić windy.

Przeprawa ma około 108 metrów długości i ponad 4 metry szerokości użytkowej. W tej chwili roboty koncentrują się na przygotowaniu fundamentów i zbrojeń – prace trwają zarówno od strony ulicy Sycyńskiej, jak i przy końcu ulicy Krynickiej. Po zbrojeniu wykonawca przejdzie do betonowania elementów nośnych.

PKP Radom Południowy i nowe perony

W ramach porozumienia miasta z koleją inwestycja jest realizowana wspólnie: Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu odpowiada za kładkę, a PKP Polskie Linie Kolejowe budują perony. PKP stawia trzy nowe perony – dwa na linii nr 8 w kierunku Krakowa oraz jeden na linii nr 22 w kierunku Tomaszowa Mazowieckiego. Wzdłuż torów do Krakowa już widać pionowe ścianki przyszłych peronów.

Cała inwestycja ma kosztować prawie 16,3 miliona złotych netto. Część finansowana przez MZDiK to około 9,5 miliona, a część PKP to około 6,8 miliona. Umowa została podpisana 28 marca, a wykonawca ma na realizację 12 miesięcy oraz dodatkowo 4 miesiące na uzyskanie pozwoleń na użytkowanie obiektów. To oznacza, że kładka i perony powinny być dostępne dla pasażerów w przyszłoroczne wakacje.

Jak zmieni się komunikacja w Radomiu

Planowane rozwiązania mają stworzyć wygodny węzeł przesiadkowy na Południu. Już wcześniej, z myślą o takim węźle, w tym rejonie w 2021 roku powstał parking typu Park & Ride. Obok niego zaplanowano również nową pętlę autobusową dla komunikacji miejskiej, co ma usprawnić przesiadki między autobusem a pociągiem.

Dla mieszkańców oznacza to krótsze dojścia, lepszy dostęp do kolei i bezpieczniejsze przejazdy rowerem. Realizacja inwestycji – od fundamentów po perony i windy – będzie widoczna na ulicy aż do momentu przekazania obiektów do użytku. MZDiK i PKP deklarują koordynację działań, żeby całość funkcjonowała spójnie od pierwszego dnia uruchomienia.

na podstawie: Urząd Miasta w Radomiu.

Autor: krystian