• Konferencja prasowa - Program Budowy 100 Obwodnic

W poniedziałek, 10 lutego w siedzibie Starostwa Powiatowego w Radomiu zorganizowano konferencję prasową z udziałem parlamentarzystów i samorządowców w sprawie rządowego programu 100 Obwodnic. W jego ramach w Powiecie Radomskim będzie budowana obwodnica Skaryszewa w ciągu drogi krajowej numer 9 Radom – Rzeszów. Oprócz tego w programie znalazły się obwodnice Zwolenia i Lipska na drodze krajowej numer 79.

W konferencji prasowej, poświęconej inwestycjom w ramach tego programu w regionie radomskim, wzięli udział posłowie Prawa i Sprawiedliwości: Marek Suski, Anna Kwiecień, Andrzej Kosztowniak oraz Radosław Fogiel. Samorządy reprezentowali: Sławomir Śmieciuch, starosta lipski, Arkadiusz Sulima, burmistrz Zwolenia oraz Tomasz Madej, przewodniczący Rady Miejskiej w Skaryszewie. Powiat Radomski reprezentował wicestarosta Roman Frąk.

- Powstanie programu rozwoju sieci dróg lokalnych i obwodnic zapowiedział pan prezydent Andrzej Duda – podkreślił poseł Marek Suski, który otworzył spotkanie.

Partnerstwo rządu z samorządem

Program Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030, opracowany w Ministerstwie Infrastruktury, zakłada poprawę bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej. Jego całkowity koszt to 28 miliardów złotych.

- To rozwój komunikacyjny dla regionu, ponieważ po wybudowaniu obwodnicy zachodniej Radomia, kolejne miasta, jak Skaryszew, Lipsko i Zwoleń będą miały tak bardzo potrzebne i wyczekiwane obwodnice. Dodajmy, że w już w marcu na plac budowy wchodzi wykonawca obwodnicy Iłży, o której budowie mówiliśmy jeszcze przed wyborami parlamentarnymi i jak widać dotrzymujemy słowa, ponieważ zaczyna się jej realizacja. Widzimy zatem jak bardzo potrzebne i efektywne jest dobre partnerstwo oraz współpraca samorządów z rządem – mówił poseł Marek Suski.

Obwodnice dla Skaryszewa, Lipska i Zwolenia

Obwodnica Lipska w ciągu drogi krajowej numer 79 ma być wybudowana najszybciej – do 2024 roku. Koszt budowy drogi o długości prawie 6,5 kilometra to niespełna 200 mln zł. Planowany czas ogłoszenia przetargu to II kwartał 2020 roku. Docelowo obwodnica ma nie tylko poprawić warunki ruchu tranzytowego oraz łączyć się z wylotem drogi wojewódzkiej numer 747, prowadzącej do mostu na Wiśle pod Solcem, a stamtąd na Lubelszczyznę.

- Dziś mogę z satysfakcją powiedzieć, że rząd dotrzymuje słowa. Dziękuję parlamentarzystom Prawa i Sprawiedliwości za wsparcie tego tak ważnego dla ziemi lipskiej projektu. Ruch tranzytowy zostanie wyniesiony poza miasto, zwiększając bezpieczeństwo ruchu lokalnego. Mam nadzieję, że nowa obwodnica przyczyni się do powstania nowych inwestycji, co przełoży się na nowe miejsca pracy – mówił Sławomir Śmieciuch, starosta lipski.

Kolejną drogą, której realizacja ma rozpocząć się pod koniec 2023 roku jest obwodnica Zwolenia. Jej głównym celem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogami krajowymi numer 12 i 79.

- Zwoleń jest miastem bardzo zakorkowanym, przejazd przez miasto od strony Puław trwa nawet 30 minut. Kieruję słowa uznania do pana ministra, że ta obwodnica powstaje niezależnie od planowanej drogi ekspresowej S12. Mam nadzieję, że mieszkańcy przyjmą tę inwestycję z radością – mówił Arkadiusz Sulima, burmistrz Zwolenia.

Z kolei obwodnica Skaryszewa ma powstać w ciągu drogi krajowej numer 9. Planowana data ogłoszenia przetargu na jej realizację to początek 2024 roku.

- Mieszkańcy od dawna prosili o podjęcie działań w sprawie budowy obwodnicy Skaryszewa. Ruch tranzytowy w stronę Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa czy docelowo Rzeszowa, charakteryzuje się dużym natężeniem, najwięcej jest zwłaszcza ciężarówek, a przy tym prowadzi przez centrum naszego miasta. Program budowy obwodnic jest nadzieją dla rozwoju miasta i gminy, dlatego dziękuję naszym posłom za podjęcie tego tematu – mówił Tomasz Madej, przewodniczący Rady Miejskiej w Skaryszewie.

Bezpieczeństwo i ekologia

Według Ministerstwa Infrastruktury, jednym z najważniejszych efektów realizacji programu ma być poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Obejścia miejscowości oraz rozdzielenie ruchu tranzytowego od lokalnego wpłynie na poprawę sytuacji na istniejącej sieci drogowej oraz w otoczeniu dróg krajowych. Poprawi się płynność ruchu, zwiększy przepustowość dróg krajowych, nastąpi redukcja korków i zatłoczenia miast, szczególnie w miejscach newralgicznych (drogi śródmiejskie, główne skrzyżowania, mosty i wiadukty).

- Ważny jest element bezpieczeństwa, zwłaszcza pieszych. Na drogach krajowych, prowadzących przez centrum mniejszych miejscowości natężenie ruchu jest olbrzymie, przez co dochodzi do kolizji czy wypadków, w tym potrąceń – dodała poseł Anna Kwiecień.

Dodatkowym wymiernym efektem programu ma być redukcja zanieczyszczeń w miastach, gdzie na relatywnie niewielkim obszarze, przy dużym zatłoczeniu, koncentruje się wiele pojazdów emitujących różnego rodzaju zanieczyszczenia. Ma to znaczący wpływ na zdrowie mieszkańców. Poprzez budowę obejść miejscowości następuje także redukcja hałasu na ich terenie.

- Wspólnie podjęliśmy się realizacji strategii zrównoważonego regionu kraju. To jest 28 miliardów złotych, bo tyle wynosi wartość całego projektu. To odpowiedź na potrzebę połączenia najważniejszych dróg w Polsce, ale też zaspokojenia potrzeb mieszkańców, bo wszyscy wiemy jak wyglądają miejscowości rozjeżdżane przez ciężarówki. To będzie też impuls rozwojowy dla tych miejscowości – podsumował poseł Andrzej Kosztowniak.

  • data: 2020-02-11

Galeria zdjęć

  • Konferencja prasowa - Program Budowy 100 Obwodnic
  • Konferencja prasowa - Program Budowy 100 Obwodnic
  • Konferencja prasowa - Program Budowy 100 Obwodnic
  • Konferencja prasowa - Program Budowy 100 Obwodnic
  • Konferencja prasowa - Program Budowy 100 Obwodnic
  • Konferencja prasowa - Program Budowy 100 Obwodnic
  • Konferencja prasowa - Program Budowy 100 Obwodnic
  • Konferencja prasowa - Program Budowy 100 Obwodnic
  • Konferencja prasowa - Program Budowy 100 Obwodnic
  • Konferencja prasowa - Program Budowy 100 Obwodnic